מהי בינה מלאכותית (AI) – ואיך היא תשפיע עלינו בעתיד?

מה זה בינה מלאכותית?

אם עד היום לא יצא לכם להרהר או לבדוק מה זה בינה מלאכותית, ברוכים הבאים לעולם החדש. עולם שבו המחשבים באמת יכולים להחליף את בני האדם במרחק קליק אחד. 

כמובן שמדובר המצאה אנושית, הרי גם אינטליגנציה מלאכותית דורשת תכנון, אך זהו Game changer שאנו עוד לא מצליחים להבין עד הסוף עד כמה הוא משנה את התמונה.

בינה מלאכותית AI (ראשי התיבות של (Artificial Intelligence שינתה את חיי היום יום שלנו ללא היכר וחוללה מהפכה שאין לשער מה יהיו תוצאותיה. 

הגדרה של סט הכלים הזה יכולה להיות סימולציה של אינטליגנציה אנושית במכונה, שמאפשרת למכונה למלא משימות שעד כה דרשו מיומנויות אנושיות. למעשה, אם תשאלו מהי בינה מלאכותית, התשובה הפשוטה תהיה יכולת של מחשב להבין ולהגיב לעולם הסובב אותו בדרכים המחקות יכולות קוגניטיביות אנושיות.

אם אתה נתקל במונח "בינה מלאכותית" ואתה לא בטוח מה הוא אומר, אני כאן כדי לעזור! בינה מלאכותית היא ענף בעולם המחשבים שמתעסק ביצירת מחשבים שמרחשו פעולות שנראו לעין אנושי.

הרעיון של בינה מלאכותית נולד אי שם בשנות ה-20, ומאז עברה מסע ארוך ומורכב שהשתלב בלב הקונצנזוס רק בשנים האחרונות. ההתקדמות המאסיבית וחסרת המעצורים של כל עולמות הטכנולוגיה הביאו לדחיפה משמעותית בכניסתה של הבינה המלאכותית לשגרה שלנו.

המטרה העיקרית של אינטליגנציה מלאכותית היא לבצע משימות ברמת קושי קלה ועד מורכבת מאוד. ממתן מענה לשאלות ידע כללי בדומה למנוע חיפוש רגיל ועד כתיבת קוד, בניית תוכניות, ניתוח נתונים ועוד. היכולות לסרוק כמות מידע עצומה ולהסיק ממנה תובנות, תשובות ופתרונות הן יכולות שמתאפשרות הודות ללמידת המכונה שמדמה את רשתות העצבים של המוח האנושי.

ההשפעה של הבינה המלאכותית על החיים שלנו ניכרת בכל רובד – אישי, סביבתי ותעשייתי. 

במאמר זה נסקור את התחומים בהן הפוטנציאל של המכונה כבר מתממש, באילו תחומים הוא עלול לאיים על העבודה האנושית, איפה הוא כבר מחליף אותה ואיך זה בכלל התגבש לכדי תוצרים שאנו מכירים כיום כתוכנות ואפליקציות משנות חיים.

איך הכל התחיל?

כפי שציינו, בינה מלאכותית היא אמנם שורה של חידושים שפרצו לחיינו רק בשנים האחרונות, אך את העקבות שלה ניתן לזהות כבר מלפני כמה וכמה עשורים. 

ציון דרך חשוב בפיתוח הרעיון האדיר של חיקוי אנושי על ידי מכונה, היה מבחן טיורינג. אלן טיורינג, שהיה מדען מחשבים בריטי ואולי שמו מוכר לכם מהסרט "משחק החיקוי", יצר מבחן שבודק את יכולתו של מחשב לחקות אינטליגנט אנושית. 

כשש שנים אחריו, בשנת 1956, נתבע המושג "אינטליגנציה מלאכותית" על ידי קבוצת חוקרים בהמפשיר, שריכזו את טובי המוחות בכנס שנועד לנבא את עתיד התחום. 

כ-9 שנים אחר כך יצאה לאור התוכנה שהייתה לצ'אט בוט הראשון על ידי ג'וזף וויזנבאום. הוא ביקש לדמות באמצעות מחשב טיפול פסיכותרפי. 

איך התחיל סיפורה של בינה מלאכותית (AI)?

עד שנות ה-70 חלה התקדמות נוספת בתחום, במסגרתה הצליחו המכונות לבצע משימות פשוטות, אך עלויות הפיתוח הרקיעו שחקים והביאו לעשור של האטת פעילות בשדה המחקר והפיתוח של הבינה המלאכותית. 

שנות ה-80 הביאו עימם התחדשות שהתאפיינה בעיקר בחיקוי מומחים על ידי המכונה. כלומר – מחשבים שהצליחו לחקות את שיקול דעתם וקבלת ההחלטות של אנשי מקצוע מומחים כמו אנשי רפואה, מחשבים, מכירות וכדומה. 

בשנות ה-90 חלה קפיצת מדרגה נוספת בהתפתחות הפוטנציאל והיכולות המוכחות של ה-AI ובמהלכן התפתחו יישומים לזיהוי שפה, תמונות וקוד. בנוסף, המחשבים קיבלו את היכולת למלא משימות רבות שלא תוכנתו אליהן באופן ספציפי, אלא שביצוען מבוסס על סריקת מידע ונתונים ממאגרים קיימים והגעה אל פתרונות באמצעות ניתוח עצמאי שלהם. 

היום אפשר לזהות כמעט בכל כיוון את השתלבותה של הבינה המלאכותית בשגרת החיים והעבודה ובהמשך נרחיב על דוגמאות משדות שונים, אך חשוב לזכור – מדובר על מהפכה ארוכת שנים שעדיין לא הגיעה אל סיומה, אפילו לא קצת.

השתלבות הבינה המלאכותית במציאות של היום

אם ננסה לכסות את כל המקומות בהם הבינה המלאכותית השתלבה בשגרת החיים שלנו כיום, נצטרך להוציא לאור ספר עב כרס וגם אז ייתכן שנפספס כמה דוגמאות.

לכן נפתח ונאמר שהדוגמאות שנביא כעת הן כקליפת השום, אבל בהחלט מייצגות יכולות רבות ומשמעותיות של המחשבים.

בואו נראה איזה דוגמאות של שימוש בבינה מלאכותית קיימות כבר היום!

שימושי בינה מלאכותית במערכת הביטחון

מזה שנים שגם הצבא וגם מערכת הביטחון כולה משתמשים ביישומי בינה מלאכותית. כמובן שמדובר על שימושים גם בסקטור המדיני וגם בסקטור העסקי והאזרחי. 

דוגמאות לשימושים צבאיים של בינה מלאכותית יכולות להיות מערכות מכ"ם שיכולות לזהות ולסווג כלים על פי נתונים שמתקבלים במחשב. סימולטורים שונים בכל זרועות הצבא מנבאים תרחישים שונים ואת תוצאותיהם על פי קבלת ההחלטות של המשתמש. מטוסים ללא טייס משתמשים ביישומי בינה מלאכותית לטיסה ומשימות שונות של מעקב, סיור ותקיפה, ועוד. 

בסרטון הבא תוכלו להתרשם מיכולותיה של הבינה המלאכותית מול כוחות טרור.

בינה מלאכותית בשירות הרפואה

למרות שאנו נוטים לסמוך יותר על מומחים מאשר על מחשב כשזה מגיע לעולמות הרפואה, חשבו על מאגר הידע העצום שהצליחו המפתחים להכניס לאורך השנים לבינה המלאכותית. הידע הזה, שמאגד את ניסיונם של מיליוני אנשי מקצוע מרחבי העולם מסוגל לאבחן מחלות, לחזות מגיפות, לנתח צילומים ולהציע תוכניות טיפול מותאמות אישית. 

הבינה המלאכותית יכולה גם לנתח מידע ולסמן מועמדים פוטנציאליים לתרופות והליכים חדשים, לזכור היסטוריה גנטית של חולים ועוד.

חינוך ולימודים עם בינה מלאכותית

יישומי בינה מלאכותית יכולים לזהות רמת לימוד של תלמידים ולהתאים עבורם תוכניות לימוד באופן אישי, תוך שהם מתייחסים ללקויות למידה רלוונטיות בתוכנית. 

הבינה המלאכותית אוגרת בתוכה ידע שתלמידים יכולים להיעזר בו להכנת עבודות, פתרון תרגילים ואיתור חומרים ללמידה. ישנם אלגוריתמים של בינה מלאכותית שיכולים לבדוק מבחנים, לתת משובים ולהעניק ציונים, כך שגם זמנם של המורים וצוותי החינוך נחסך ומתייעל.

ייעול תהליכים לוגיסטיים בעזרת בינה מלאכותית

AI יכולה לשמש להמון צרכים לוגיסטיים ועסקיים. למשל, היא יכולה לנבא ביקוש למוצרים ולנתח מגמות שוק כך שניהול המלאי והעלויות יהיו טובים יותר. גם לוחות זמנים ונתיבי אספקה הם תכנונים שהבינה מלאכותית יכולה לסייע לייעל. 

רובוטים המושתתים על אלגוריתמים של בינה מלאכותית יכולים גם למלא את תפקידיהם של עובדי מחסן, לאסוף הזמנות, לארוז אותן ולעשות אופטימיזציה של שטחי האחסון.

בינה מלאכותית – גם לשיפור הזמן הפנוי שלכם

אלגוריתמים של בינה מלאכותית יכולים לנתח את נתוני השימוש שלכם ולהמליץ על פיהם על מוצרים שיתאימו לכם באופן אישי כמו סרטים, מוזיקה, ספרים ותצורות אחרות של מדיה שאתם צורכים דרך המחשב. 

גיימרים ישמחו לשמוע שבינה מלאכותית יכולה גם ליצור יריבים דמיוניים שישחקו מולם במשחקי המחשב האהובים עליהם. 

היכולות האלו משרתות גם את מיטב החברות כמו נטפליקס, יוטיוב, ספוטיפיי ואמזון שמשתמשות בבינה מלאכותית כדי לספק המלצות מותאמות אישית.

אינטליגנציה מלאכותית – דוגמאות שכדאי להכיר

למרות שעולמה של הבינה המלאכותית הוא רחב ומורכב מאוד, יש מספר יישומים שכבר הפכו לכלי עבודה מוכרים מאוד כולם עכבר עושים בהם שימוש. 

צ'אט GPT למשל היא הדוגמה המרכזית, ליה מיד נרחיב. אבל לא על הצ'אט לבדו, גם כשמדובר על בינה מלאכותית גוגל לא מאפשרת לאף חידוש לעבור לידה. 

מיד נפרט גם על גוגל בארד ועוד תוכנות ושימושים שונים שתוצריהם מציפים היום את האינטרנט.

צ'אטGPT – בינה מלאכותית מבית OPENAI

צ'אט GPT היא אחת הדוגמאות הבולטות ביותר שמעטים האנשים שעדיין לא התנסו בה. 

השם הוא ראשי התיבות של Generative Pre-trained Transformer Chatbot והוא למעשה צ'אט בוט מדהים שעונה על כל סוג של שאלה בתוך מספר שניות. השיחה איתו מדמה שיחה אנושים עם אדם שהוא יודע כל. 

בגרסאות מתקדמות של הצ'אט ניתן גם לחבר אותו לתוספים נוספים מרחבי האינטרנט כך שיעבדו יחד. להרחבה נוספת, תוכלו להעמיק בסרטון הזה.

בארד – AI של גוגל

גוגל הייתה בחזית המחקר והפיתוח של הבינה המלאכותית, תוך שהיא משלבת אותה בינה בין המוצרים והשירותים שלה. יוזמות הבינה המלאכותית של גוגל משתרעות על מגוון רחב של יישומים, כולל עיבוד שפה טבעית, ראייה ממוחשבת, זיהוי דיבור ואלגוריתמים של למידת מכונה. 

טכנולוגיות הבינה המלאכותית של גוגל מפעילות תכונות כמו Google Assistant המשתמשת בבינה מלאכותית כדי לספק אינטראקציות מבוססות קול והמלצות מותאמות אישית. גם גוגל תרגום עושה שימוש בבינה מלאכותית כדי לאפשר תרגום משפה לשפה בזמן אמת, ו Google Photos – משתמש בבינה מלאכותית כדי לארגן ולסווג תמונות באופן אוטומטי.

Google Bard הוא מודל לעיבוד שפה המסייע למנוע החיפוש של גוגל להבין טוב יותר את ההקשר והניואנסים של שאלות משתמשים. כתוצאה מכך, מתקבלות תוצאות חיפוש מדויקות יותר המבוססות על הבנת הקשר בין המילים והמשמעויות שלהן.

google bard release
ככה נראה ממשק צ'אט בוט של גוגל

Midjourney

מידג'רני הוא אחד היישומים המובילים בתחום הבינה המלאכותית שעוזר לכל אדם החפץ בכך לייצר תמונה מאוירת מקורית. 

בהתאם לפרטים שמכניס הגולש לתיבת השיח שבאתר, התוכנה מייצרת עבורו תמונה מפורטת ומדויקת שלכאורה אינה כפופה לזכויות יוצרים. 

את התמונה ניתן לערוך בעזרת מתן הערות עיצוביות בשורת ההנחיה, עד להגעה לתוצאה המושלמת.

תכונות מבוססות AI

ישנם עוד המון שימושים של בינה מלאכותית שטרם זכו לתהודה הרחבה שקיבלו צ'אט GPT, מידג'רני, בארד ויתר הדומים להם. הנה כמה דוגמאות נוספות שייתכן ותמצאו שימושיות:

Cleanvoice AI – תכונה המשתמשת באינטלגנציה מלאכותית כדי להסיר רעשי רקע, גמגום ורעשים נוספים מהקלטות אודיו. אנשי מקצוע שפועלים בתחום הסאונד יכולים להפיק ממנה תועלת רבה על ידי שיפור איכות ההקלטות שלהם.

Mubert.com – רשת המעודדת שימוש בקטעי מוזיקה ללא זכויות יוצרים שניתן לרכוש עבור פלטפורמות שונות כמו סרטונים, סטורי וכדומה. הפלטפורמה הזו למעשה משלבת מוזיקאים יחד עם יכולות בינה מלאכותית כדי ליצור פסקולים מותאמים אישית לגולש.

Rytr.me – הוא עוזר כתיבה מבוסס בינה מלאכותית שעל בסיס הקלט שמכניסים לו הגולשים הוא מחולל טקסטים. אותם טקסטים נכתבים על ידו בהתאם לאופי שביקש המפעיל, מילות המפתח שהכניס ורעיונות שביקש לשלב.

Marktrix.com – אתר המשתמש באלגוריתמים של AI כדי לבצע אוטומציה ואופטימיזציה של קמפיינים שיווקיים, לסייע לעסקים ביצירת פרסומות ממוקדות ולמקסם את מאמצי השיווק שלהם. בעזרתו, אנשים רבים חוסכים לעצמם את הלמידה של עולם ה-AI וניגשים ישר לפרקטיקה שמשיגה תוצאות.

ועכשיו לשאלת השאלות: מה בינה מלאכותית עושה טוב יותר מבני האדם?

כדי לענות על השאלה הזו, חשוב להבין את היתרונות העיקריים שיש למכונה בכלל ולבינה המלאכותית בפרט על בני האדם. היתרונות האלו נוגעים לזיכרון ושטח אחסון, מהירות הפעלה וביצוע, ניהול סיכונים ועוד כפי שמיד נפרט. 

אך לפני כן חשוב להדגיש – ישנם תחומים ויכולות שבני האדם מחזיקים בהן ולא ניתן ללמד את המכונה כמו אינטליגנציה רגשית, אמפתיה וכדומה. השאיפה של משתמשי ה-AI היא להסתייע ביישומים השונים כדי להעצים את היכולות האנושיות הקיימות, ולא להחליף אותן לגמרי.

עיבוד נתונים היא אחת המשימות שיישומי בינה מלאכותית יוכלו לעשות במקום המוח האנושי בקלות, במהירות ובהיקפים גדולים משניתן לתאר. הזמן שנחסך והדיוק שמאפשר המחשב תורמים רבות לעבודות מחקר וניתוח שונות.

אם משווים בין האדם למכונה, ברור כי לאדם נקודות חולשה כמו עייפות, הצורך במנוחה, ובצרכים אנושיים אחרים. לעומתו המכונה תעבוד במשך 24 שעות היממה ללא כל בעיה או עיכוב. כמו כן, ניתן "לשלוח" את יישומי ה-AI למשימות שמוטב לאדם שלא ייגש אליהן כמו משימות באזורים מוכי אסון או מסוכנים אליהם עדיף לשלוח רובוטים.

מהירות הסריקה והעיבוד של מחשב היא לאין שיעור גדולה משל אדם. כך גם ידיעת השפות וזיכרון המידע שאחסונו נדמה שלא נגמר.

העתיד של אינטיליגנציה מלאכותית (AI) מבטיח עוד המון פוטנציאל והתפתחויות מרתקות.

איך AI תשפיע על חיים שלנו בעתיד?

אחד הדברים שמעסיקים אותנו באופן משמעותי בחודשים האחרונים היא השאלה, איך הולך להיראות העתיד, עכשיו כשהבינה המלאכותית התפרשה על כל חלקת עבודה?

לא מעטים מבעלי המקצוע חוששים להפוך עם הזמן לפחות ופחות רלוונטיים או משתלמים להחזקה. עם זאת, הרבה דווקא עובדים כדי למצוא את הדרך שבה הבינה המלאכותית תוכל למנף את העיסוק שלהם ולהבטיח את מקומם כחיוניים לתעשייה.

שוק העבודה עבר, עובר ועוד יעבור תהליכי אוטומציה משמעותיים הודות ליישומי הבינה המלאכותית שקיימים ויפותחו בהמשך. התהליכים האלו עלולים להפוך תפקידים שגרתיים במשק כמו נהגים, אנשי שירות, ניתוח נתונים, קופה, מזכירות ואדמיניסטרציה למיותרים.

עם זאת, חשוב לציין שמהפכת הבינה המלאכותית טומנת בחובה הזדמנויות חדשות ליצירת מקומות עבודה, תפקידים ומקצועות חדשים. למשל:

  • אנשי פיתוח,
  • משפטנים, מטמיעי תוכנה ומדיניות,
  • מומחים להתנהגות האנושית שיסייעו לדייק את המנגנונים הקיימים,
  • אנשי סייבר,
  • אנשי קריאייטיב ועוד.

לסיכום

אם נסכם את הנושא של בינה מלאכותית, נגלה שגם זו משימה קשה במיוחד כיוון שתהליכים רבים מתרחשים ברקע ועתידים להמשיך ולהשפיע על מציאות היום יום שלנו. הפיתוחים בשיאם ובכל יום שעובר יותר ויותר אנשים נחשפים ליתרונות הרבים והמשמעותיים שיש ל-AI להציע. 

בתחילת המאמר בחנו את הרעיון המרכזי של הבינה המלאכותית והדרך שסללו טובי המוחות עד לנקודה בה אנו נמצאים היום. בהמשך הדגמנו כיצד משתלבים היישומים שלה בכל תחומי החיים בהיקף שהיריעה קצרה מלהכיל. הכרנו את התכונות המובילות של עולם ה-AI וגם כאלה שטרם נודעו לציבור הרחב, אך יכולות לבצע משימות מדויקות וחשובות מאוד.

לבסוף, ניסינו לענות על השאלות הקשות: מה עושה הבינה המלאכותית טוב יותר מהאדם שהמציא ופיתח אותה? ואיך יראה העתיד שלנו לצד אותם יישומים המאיימים להחליף ידיים עובדות? 

כאמור, אין כל חשש שבני האדם יהפכו מיותרים, שהרי חלק הארי של התעשייה מבוסס אכן על ידיים עובדות, יצירתיות ויכולות אנושיות שלא ניתנות לחיקוי על ידי מכונה.

פוסטים מומלצים

midjourney

מה זה Midjourney? תוכנת מידג'רני (Midjourney) היא כלי בינה מלאכותית מהפכנית. בעזרת הכלי הזה, משתמשים יכולים ליצור ויז'ואלים מדויקים להפליא מתיאורי טקסט בלבד, בדומה ל-DALL-E

לפרטים »

Send Us A Message